Thursday, April 1, 2010

Surat Ibrahim Ali kepada Pope Benedict MENARIK PERHAtIANkU...

Hye all... entry aku kali ini agak best..aku terbaca lama dah dekat paper..cuma malas nak tulis kat blog..
HAri ni tetiba ja aku rajin..sebab keluar pi cc ngan kawan.. ahaha..
kat bawah ni adalah sedikit petikan surat..
"Yang Mulia Pope Paul Benedict XVI, DENGAN segala rendah diri saya beri salam hormat kepada Yang Mulia sebagai ketua agama Kristian dan gereja seluruh dunia. Saya berharap Yang Mulia berada dalam keadaan sihat dan dirahmati."

satu pendahuluan yang baik..bermakna kita respect agama lain...

"Walaupun agama rasmi Malaysia ialah Islam, Perlembagaan Negara membenarkan rakyat menganut agama-agama lain tanpa gangguan tetapi berpandukan kepada Perlembagaan Persekutuan. Dalam kehidupan seharian dan mengikut Perlembagaan kesemua rakyat yang bergelar rakyat Malaysia menghormati satu sama lain dan agama masing-masing tanpa debat maupun persoalan. Dalam pada itu, kerajaan Malaysia juga menolong dengan memberi peruntukan kewangan untuk mendirikan gereja atau pun kuil walaupun Islam adalah agama rasmi Negara."

Islam always number one!!! YEAH!!
AHAHA

"Jadi soalannya ialah mengapa saya menulis surat ini kepada Yang Mulia. Kelainan agama di kalangan rakyat yang berbilang bangsa di Malaysia selama ini tidak menjadi apa-apa masalah kerana tiada satu agama atau pengikut pun yang cuba menarik orang lain masuk kepada agama mereka. Kami telah hidup secara aman dan makmur, menghormati hak masing-masing, menganut agama dan kepercayaan masing-masing sejak Merdeka pada tahun 1957. Bagaimanapun, tiga minggu lepas Malaysia menghadapi sedikit 'haru-biru' bila Gereja Katholik memohon kepada kerajaan untuk mengguna perkataan `Allah' menggantikan perkataan yang digunakan sekian lama 'Tuhan’ untuk majalah mingguannya Herald. 
Apa yang saya faham sebagai seorang Islam dan telah tinggal bersama penganut agama Kristian sejak lahir, Gereja Katholik tidak pernah menggunakan perkataan ‘Allah' sehingga tiga minggu lepas. Perkataan 'Allah' digunakan dalam edisi Bahasa Malaysia majalah Herald, bahasa rasmi negara Malaysia. Selama ini, Herald telah menggunakan perkataan 'Tuhan' dalam edisi Bahasa Malaysianya, dan apabila pihak gereja menggunakan perkataan 'Allah’, ia telah menimbulkan perasaan tidak senang di kalangan rakyat Melayu yang beragama Islam".

dari petikan atas ni memang kita dah nampak yang saja nk mempermainkan Islam..Contohnya aku wat analogi la
jeng..jeng..
Sorang budak nama Suki.. Xpenah2 masuk tv pon.. Tetiba Suki yang masuk program realiti tv tu menang jadi famous.. Budak Suki ni pon konfem terasa semacam nama Suki ni got a style..ahaha..
Apa yang aku nak relate ni..Mcm isu di atas..Orang len pakai nama ALLAH dlm majalah THE HEREALD..Umat ISLAM akan terasa. DAH LA agama Kristian.. Asalnya Tuhan diorang nama JESUS CHRIST..Tetiba nak amik nama len..Pehal BRO..


"Dalam masa saya menulis surat ini, pada tarikh yang tertulis di atas, dua ketua Kristian di Sabah, sebuah negeri dalam Malaysia yang mempunyai penganut Kristian terbesar, Webley Disim dan Justice of Peace Datuk Clarence Bongkos, telah menyeru agar pihak gereja menarik balik kes mereka dan juga menggugurkan penggunaan perkataan 'Allah'. Kedua-dua mereka ini adalah ketua penganut Kristian yang berpengaruh di Sabah dan juga di Malaysia. Walau apa pun keputusan yang akan di buat oleh mahkamah kelak, saya ingin mengetahui dari Yang Mulia sebagai orang berkuasa yang tertinggi dalam agama Kristian adakah betul bagi pengikut Yang Mulia menggunakan perkataan 'Allah' untuk menggantikan perkataan 'Tuhan’ ?"



kalAu aku pon aku malu..macam orang tanya la ni anak siapa..NAmA ditulis BIN ALI..tapi mengaku anak ABU..
Isk, kalo aku da terjun bangunan dah..haha.MALU2



"Sebagai seorang yang mempunyai ilmu mendalam dalam hal agama, bolehkah Yang Mulia menerangkan dan memberitahu saya sejak bilakah Kristian dan gereja mengiktiraf 'Allah’ Tuhan bagi umat Islam, sebagai Tuhan bagi penganut Kristian? Sebagai seorang yang mempunyai iman yang kukuh bahawa Isa sebagai anak Tuhan, sejak bilakah Yang Mulia serta pengikut-pengikut Kristian bersetuju bahawa 'Allah' Tuhan bagi umat Islam, adalah juga Tuhan bagi umat Kristian? Apakah nama Tuhan umat Kristian? Di manakah ia tertulis dalam kitab-kitab Kristian bahawa 'Allah' adalah Tuhan umat Kristian? Sejak bilakah Yang Mulia serta gereja-gereja percaya pada 'Allah' dan memutuskan bahawa 'Allah' adalah perkataan yang sempurna yang patut menggantikan perkataan ‘Tuhan'yang digunakan sejak Nabi Isa? 
Saya percaya 'Allah' tidak pernah tertulis dalam Kitab Injil jika saya tidak silap. Dalam mengerjakan sembahyang, Yang Mulia menyebut nama 'Tuhan' atau `Allah' dan Isa sebagai anak 'Tuhan' atau anak `Allah’? Sejak bila Yang Mulia membenarkan gereja menggunakan perkataan 'Allah' sebagai menggantikan perkataan `Tuhan'? Pengunaan nama 'Allah' menggantikan perkataan 'Tuhan' oleh gereja Katholik di Malaysia telah menimbulkan sedikit `ketegangan' antara pengikut kedua-dua agama Islam dan Kristian. Bagaimanapun, kerajaan Malaysia telah mengambil tindakan cepat yang meredakan keadaan dan rakyat Malaysia yang berbilang agama dan bangsa membantu dengan fikiran terbuka mereka. 
Sebagai ketua agama Kristian serta gereja-gereja seluruh dunia, Yang Mulia boleh memainkan peranan dalam meredakan ketegangan ini dengan mengarahkan gereja-gereja Katholik menggunakan semula perkataan `Tuhan' dan bukannya 'Allah'. Dengan cara itu, Yang Mulia boleh membuktikan kepada dunia dan rakyat Malaysia bahawa Yang Mulia tidak bersetuju gereja menggunakan perkataan ‘Allah' yang di gunakan oleh rakyat penganut agama Islam. Jika tidak, ia adalah seperti Yang Mulia serta penganut agama Kristian sebenarnya telah mengiktiraf serta percaya bahawa Islam adalah agama sebenar. 
Saya mengakhiri surat ini dengan ucapan berbanyak-banyak terima kasih kerana Yang Mulia telah meluangkan masa yang sibuk dan penting untuk membaca dan memahami keadaan bagi kebaikan kedua-dua agama - Kristian dan Islam. Saya memohon kefahaman Yang Mulia dalam perkara ini dan penglibatan Yang Mulia boleh menjadi jambatan merapatkan perhubungan antara penganutpenganut agama Islam dan Kristian agar mereka boleh hidup bersama dalam keadaan aman dan makmur.

Saya berharap agar Yang Mulia dapat menjawab surat ini secepat mungkin bagi melenyapkan segala keraguan dan ketegangan. Terima kasih kerana perhatian Yang Mulia."

 Sumber : Mingguan Malaysia, 31 Januari 2010

 adoai, isk kalau aku kena pangkah dengan ayat mcm ni, satu ja jawapan dia...
CONVERT LAH!!

1 comment:

  1. Mohamad Yusri YusoffApril 15, 2010 at 11:29 PM

    betul tu! tp apa pun mari kita tgk surak an-Nas, ayat 1 hingga 3.
    "Katakanlah (wahai Muhammad):Aku berlindung kepada (Allah)Pemelihara sekalian manusia." an-Nas:1

    "Yang Menguasai sekalian manusia" an-Nas:2
    "TUHAN yang berhak disembah oleh sekalian MANUSIA" an-Nas:3

    aku dh tanya ustaz kat surau taman aku pasal ni, dan dia bagitau yang maksud ayat ketiga An-Nas ini ialah,
    Semua manusia sembah Allah tak kira Hindu, Cina semuanya menyembah Allah.
    Tapi yang membezakan umat Islam dan lain-lainnya ialah,

    SEMBAYHAN UMAT ISLAM terhadap ALLAH adalah betul dan mentauhidkan ALLAH, manakala agama lain, sembahan mereka salah dan tidak mentauhidkan ALLAH serta menyekutukan-NYA.

    inilah perbezaannya..
    Allahu A'lam.

    ReplyDelete