Saturday, September 11, 2010

Ramadan vs Syawal

ku mulakan dengan Bismillah....haih..nampaknya RAMADAN dah 2 hari tinggalkn kita. apapun sbenarnya hatimu masih di ramadan. entahla, aku sejujurnya mmg x da semangat nak raya langsung. aku pun x taw knp. aku rasa Ramadan la bulan yang terbaik bagi aku. Sebabnya kekerapan aku ada atas tikar sembahyang lg banyak. Apapun aku mesti istiqamah untuk teruskan beribadat mcm bulan Ramadan...

 Before esok raya, petang itu, aku p la kedai gunting rambut mutthu yg terbaik ni. Tgk2 ramai plak. so aku pun lepak2 la dlu. Pastu tengok ada magazine mcm best je. Selak punya selak last2 jumpa satu ruangan artikel ni. Pasal Ramadhan. Baca punya baca, pada zaman sahabat dlu, Rasulullah pernah menceritakn pada para sahabat, Allah pernah memberitahu dia tarikh Lailatul Qadar ketika itu. Tapi, dia terlupa. Namun apa yg didatangkannya dlm mimpi oleh Allah kepada baginda adalah pada malam itu baginda beribadat dan apabila baginda sujud dan bangun sahaja dari sujud dahinya, hidungnya dilekati dgn pasir yang basah dan lembap..

Jadi salah satu tanda lain malam itu malam lailatul qadar, malam itu adalah malam yang turunnya hujan, sebabnya zaman Rasulullah dahulu, mereka bersembahyang di masjid nabi yg beralaskn daun pokok tamar. Apabila air hujan mengalir, ia akn mengalirkan pasir bersama. Jadi ketika mereka sujud, akan terlekatlah pasir2 tersebut di dahi dan hidung. 
So, untuk Ramadhan yang baru sahaja tinggalkan kita, aku harap kita semua telah dipilih sebagai individu yang diberi kekuatan untuk bangun malam dan mengabdikan diri kepadaNya dan dianugerahkan Lailatul Qadar..InsyaAllah

ps:// mengenai dalil tanda malam lailatul qadar turunnya hujan tu, anda suma bley rujuk dekat hadis sahih bukhari dan muslim, cari je. mst ada, x tipuu...

No comments:

Post a Comment