Tuesday, July 30, 2013

Secekal Al Fatih dan Segagah Salahuddin Al Ayyubi

Bismillahirrahmanirrahim

Harini adalah 21 Ramadan. Masuknya waktu berbuka puasa sebentar lagi, maka masuklah hari yang ke 22.
Bulan Ramadhan yang penuh barakah. Bulan yang Allah beri kepada umatnya untuk berusaha mendidik jiwa supaya menjadi seorang hamba.

Alhamdulillah, dugaan datang lagi. Aku terpaksa terima dengan seadanya. Siapa yang tak runtun jiwanya bila kejayaan yang diharapkan untuk dikongsikan dengan ibu bapa sebaliknya kejayaan itu adalah kegagalan.

Aku sentiasa percaya hikmah itu sangat luas dan sangat hebat. Setelah melalui beberapa siri kegagalan, kesedihan yang di alami tak siapa tahu, keperitan untuk mengejar cita - cita demi membalas jasa ibu bapa membuatkan aku semakin kental. Membuatkan aku sentiasa mencari hikmah dan mendidik jiwa aku menjadi lebih hamba.

Sabarlah. Perjuangan di lapangan ilmu tak semudah yang kita sangkakan. Percayalah, apa yang Allah rancang adalah yang terbaik. Hadapi dengan jalan yang sabar. Jangan mudah mengalah. Allah nampak usaha yang dilakukan.

Semoga semangat Al Fatih dan Salahuddin sentiasa mekar di dalam jiwa aku supaya terus bergerak dan takkan pernah mengalah. InshaAllah.

La Tahzan, Innallah ha maa'na.


No comments:

Post a Comment